kalau kail panjang sejengkal

salam jumaat readers;

Alhamdulillah masih bernafas di udara yg agak segar. masih berpijak di rumput yang menghijau dan masih menjunjung langit yang cerah. semoga semua pun dalam keadaan yg sama. dan marilah kita sama-sama mensyukuri nikmat yang dilimpahi kepada kita sehingga hari ini. kepada yang kurang bernasib baik, marilah kita samasama doakan agar perjalanan kehidupan mereka dipermudahkanNya.

banyak yang berlaku di depan mata, terlalu banyak juga singgah ke telinga.. namun itu pilihan kita sama ada hendak di simpan atau di buang jauh dari kotak pemikiran kita. jika yang baik, maka simpanlah serapi mungkin, mana tau dapat dijadikan bekalan ketika kita menghadapi saat2 getir dan yang kurang baik itu, biarlah berlalu begitu sahaja. dan redha lah. semoga Allah akan merahmati kehidupan kita semua.

ntah bila diri ini akan berhenti belajar… ya, mungkin sehingga hembusan nafas yang terakhir. belajar tentang kehidupan mmg tidak perlu mengeluarkan sejumlah wang. belajar mengenali diri sendiri. belajar untuk menerima setiap sesuatu yang baik dan buruk disekeliling kita. bukan untuk jadi sempurna, malah tidak juga menjadi yang terbaik. cukup sekadar menjadi indah di sisiNya dan cantik di mata yang memandang. bukan indah pada paras rupa, bukan cantik pada fizikal sahaja.

pengalaman demi pengalaman mengajar. wow.. tidak terkira indahnya. jatuh dan bangun, ye aku masih bertahan. Dia maha penyayang. Dia uji aku. aku berlapang dada wpun pun aku sedih. aku senyum wpun ada tangis. aku terima wpun ku rasa pedih. ye, aku kuat untuk semua ini. aku ada Dia, dia dan dia.. dan mereka.

perubahan demi perubahan aku cuba serasi. aku masih teguh berdiri. tidak kira apa pun yang aku hadapi, Dia lebih mengetahui. kehidupan yang lebih hakiki menanti. adakah aku cukup bersedia untuk mengharungi atau aku akan hanya menangisi.. ahhh.. apapun, aku xperlu berhipokrasi.. just menjadi diri sendiri yang telah serba sedikit diperbaharui. akan ada kurang di sana dan di sini, aku akan terus perbaiki.

aku cuba faham, dan aku juga telah difahamkan.. tp ntah, masing2 punya karakter dan sifat yang tersendiri yang perlu aku dan org lain hormati. aku bertanya pada diri, kenapa perlu ada soalan : kenapa eh dia macam tu? kenapa ye dia tu macam ni? sebelum aku bertanya tentang org, aku lebih prefer untuk cermin diri. adakah aku terlalu sempurna untuk nilai org lain itu dan ini? sedangkan diri sendiri masih banyak perlu diperbaiki. pernahkah kita sedar tentang perkara ini? menunding jari amat senang sekali, tanpa ada perasaan simpati dan empati, tanpa ada kenyataan2 yang sahih untuk dipercayai.. kenapa kita suka terus menghakimi?!!! adakah kita dah cukup sempurna seperti para nabi.

aku belajar dari setiap apa yang terjadi. aku buka kan mata hati. aku xkan biarkan jiwa aku mati.

adakah dia, dia, dia dan mereka akan sedari, hidup di dunia ini bukan sendiri. nak sendiri, tunggu lah tiba ajalnya nanti. masa tu, nak menyesal pun takberguna lagi.

I AM STRONG because I know my WEAKNESS . I AM BEAUTIFUL because I am aware of my FLAWS . I AM FEARLESS because I learnt to recognize, illusion from REAL . I AM WISE because I learn from my MISTAKES . I AM A LOVER because I have felt HATE . and . I CAN LAUGH because I have known SADNESS

untuk apa jua yang berlaku… ya Allah aku mensyukuri atas setiap sesuatu yang telah Kau rancangkan untukku. sesungguhnya Kau lebih mengetahui segala sesuatu yang baik dan sebaliknya untukku.

maybe yes maybe not

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s