Happy Viewing! Happy Reading!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

UPDATE : 25 September 2013

I would like to announce to all my loyal readers, this blog will started to publish non-academic information about me, any information that I would like to share with all of you. This blog will be not-really-official blog at all starting today. iam continuing my writing after a longggggggggggg longgggggggggg time Ive been stop blogging!

WELCOME!

A website/blog full of Moral Education (ME), Information Technology Communications (ICT) also Computer Skills (CS) notes and resources.

You’re probably after some help in preparing for your ME, ICT and CS exams. Well, you’ve come to the right place!

There is plenty to help you here: theory notes, practical tips and maybe exam tricks.

Take a look around and good luck!

THINGS TO NOTE!

  • Use the COMMENT section to post any comments or questions that you have concerning the subjects. I’ll do my best to help.
  • All slide presentations and contents in this website/blog is all fresh from me. Its come with this symbol © .
  • For those who wanna share the slide presentation, please leave a comment.

learning_is_fun

please come back soon

I cant stop it. I cant even ignore it. I dont even know why. I keep myself updating about the MH370 incident. I tried harder to avoid it, my finger hardly scroll the browser. My thought all goes to them on board. I can say, it always on my mind and I can just let it go.

I cant help myself to sleep. I cant even read all the prayers and hopes. It bring tears to me. Yeahh, knowing me as a cengeng person up close and personal, yes I am. Cengeng!

Lots of versions, lots of people talking, lots of fishy updates, lots ot speculations, lots of hopes and lots of rumours. Dont even know which is which, I keep being rational and try not to speculate anything or something.

come back home soon please

I’ve cried hard. I keep praying for miracle to happens. I keep praying that Allah ease all the pain and His test to us, to them and to me. Bring them back please!

Deep in my heart says, they still there. Breathing the air. Safe. And sound. Or maybe they are facing a tiny difficulties that make them cant connect with us. I keep praying for them to come back safe.

For whatever reasons of the speculations arises, its Allah to deal with. I just want them to come back soon. But if they cant come back home, I just want all of them to be keep in the safe place with their God.

And.. I cant sleep. I totally cant. Please come back soon no matter what.

Ya Allah, Kau permudahkanlah segalanya utk mereka yang terlibat. Kau jauhikanlah mereka dari segala kesulitan. Kau yang Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani.

pray for mh370

201403081756

this incident make me read more. a lot to be exact. since yesterday, and till now, I do some deep thinking as to whether or not i’m taking my life for granted.

I keep thinking about those people that could be anyone of us. yes anyone. you me our parents, siblings, family members, love ones, friends, neighbours, collegues or even our lifetime enemies. and the terror that they have gone through. what do we think about that? when we know we’re about to die? and what the problems on earth that we can think on the  situation like that, become meaningless. nothing. zero. seeking for forgiveness from others is just like a big burden we have to carry on our shoulder. it cannot be seen, but it sure pretty heavy that we could not imagine. on that kind of situation.

dont give a damn with all the speculation spreads on the media social. or any hoax news come from the very best unemployed reporters of the universe. the connection with the political issues, it is not a good and right time to discuss about it. be patient. everyone can voice out what they wanted to say, but still, in proper manner please. dont shout it out like the one that come from your mouth and thought is the only true facts that no one can argue. we are not God. stop act like we are. we might think that we know everything, but stop the hell that will make people prove that we know nothing.

stop blaming others. stop pointing fingers on others too. stop counting people mistakes. this is not the right time. keep praying. keep hoping that the miracle will happen. keep calm and just say a nice thing, publicly. if not, just keep your damn mouth shut, keep your fingers being the keyboard heroes. spreading the rumours, fighting for the best statuses on fb, the fastest tweet on twitter, will not cure the cuts on the hearts of the victims’ relatives.

we might not feel the same as they feel. but we still can ease their pain by giving them a prayers instead of giving them all the negatives thought that we dont even know the real stories behind the incident.

readers, friends, we dont even know when He will take us. in any situation, anytime, anywhere He will bring us back. are we ready enough if we are part of MH370? open your eyes, open your heart. be positive towards anything happens in our daily life. open your arms, give your best honest hugs to everyone before its too late. smile. your honest sweet smile means world to everyone even your enemies. forgive everyone. seek for forgivenees from everyone. clean n cure all the cuts that you’re having in your heart. throw it far far far away from your life.

my last word for this entry; dearest capt zaharie, my prayers and respect all goes to you and your copilot also all passengers on board MH370. dearest all victim’s family members, keep praying. keep praying for miracle to happen. be strong. dearest victim’s love ones and friends, keep praying for the very best of them. salute you capt! and last but not least, my readers, friends and everyone who still can breath the same air like I breath.. I seek forgiveness from all of you every night and day as I forgive your wrongdoings towards me no matter how is it done, talking bad behind my back, slander-ing me, unhonest, break promises, etc. as a human being, I also did it, thats why I always seek for your forgiveness. mak, ayah, along, anyah n kaklang, iam so sorry if I being such a notty uncontrolable daughter and youngest cheeky sibling on earth. iam sorry for everything. love you all to the moon and back. my mil, sorry for all my wrongdoings, for everything. you are the only, love you so much! and my beloved hubster who always being under control and patient to handle me. I know I’ve a lot of …. towards you darling. please and please forgive me. just pray for my heaven besides you and our kids too.

mytwentycents.lifeeverafter

hijrah

Kemaafan dendam yang terindah…

Salam Maal Hijrah, readers;

Ya Allah, Kau lah yang maha pengasih. Kau lah yang maha pengampun. Malam ni, malam tahun baru hijrah. Aku, dalam kepenatan pulang dari tempat yang boleh aku panggil kampunghalaman ku wpun bukannya negeri lahir ku, sempat ku bermuhasabah diri menyaksikan keagungan ciptaan maha esa. Alhamdulillah, perjalanan yang tenang dan tenteram. Welldone again, Romeo! Aku terus menitip secebis lembaran dikala aku dihujani pelbagai perkara yang bermain difikiran. Tuhan, sungguh indah rencanaMu. aku bermunajat hanya pada Kau yang satu. aku bersyukur Ya Allah, masih diberi kesempatan utk membuka buku amalanku yang baru. moga utk tahun ni, malaikat Raqib akan lebih byk menulis utkku, berbanding dgn malaikat Atid. semoga mudah utk aku meniti hari2 di akhir zaman ni dgn penuh rasa syukur dan tiada sekelumit kesumat di hati. Ye, Allah maha pengasih lagi maha penyayang. Allah menggalakkan umatNya utk sentiasa memohon maaf dan menyucikan hati dan diri dari segala dendam, iri dan dengki.

Indahnya. Bukan hanya pada aidilfitri, malah pada tahun hijrah yang silih berganti. Tidak setakat itu, setiap malam sebelum lena diulit mimpi, kita mohon maaf dan pohon dimaafi. Namun, setiap minit dan setiap saat, rendahkan lah hati utk minta diampuni. Aku jarang tersedar yang aku khilaf, aku sentiasa alpa. Aku.. mohon maaf kepada semua, andai ada yg berluka dgn perilaku diri ini. Untuk memaafkan, terpulanglah pada kalian, siapa aku utk menghakimi. Memaafkan ataupun tidak memaafkan, kalian sentiasa dlm doaku setiap hari. Kerana kalian aku belajar muhasabah diri. Kerana kalian aku terus gagah berdiri. Dan kerana kalian, Dia makin aku dekati. Alhamdulillah, besar sungguh peranan sekelilingku dlm kehidupan harianku. Aku redha. Aku bersyukur. Moga kita sama2 mendapat keredhaanNya.

Image

#bukanmudah

hujan emas di negeri orang

Happy Diwali n happy holiday readers;

اَلْحَمْدُلِلّهِ

Selamat sampai ke destinasi. Kuala Terengganu. Tempat yg terlalu banyak menciptakan sejarah hidupku dan kenangan manis serta payau sepanjang usia kanak-kanak hinggalah meningkat penghujung remajaku. Wpun ini bukan negeri kelahiranku, aku lebih selesa ianya menjadi ‘kampung’ ku. Balik kampung! Mana lagi kalo bukan ganu.

Apa yg menarik? Tiada yg lebih hebat selain daripada makanan2 traditional tempatan dgn harga yang sgt sgt dan sgt berpatutan. Roti canai 7biji + 1 roti telur baru RM7. Di kota metropolitan, mana nak cari harga yg semacam ni? Nasik Imagedagang nasik lemak nasik minyak.. huhaiii xtersenarai kat sini. Sesungguhnya seronok berada di negeri sang penyu ini. Jenuh turun naik body scale haiii..

Tempat wajib dilawati dan dihabiskan duit berkali2 : pasar kedai payang la jawapannya. And for me NACC mesti pegi. Beli xbeli, is another story. Berkenan kalu, belilah kan.. Tapi enche arif dah ada lagi satu places of interest dia.. lubuk memancing lah. Di sekitar kuala terengganu lah gamaknya.

Okay.. busy lah jugak bila dah balik sini.. k, nanti kita berkongsi cerita lagi. Moga kita semua diberkatiNya dan dipermudahkan segala urusan. Aminn.. semoga semua bergembira dan dapat manfaatkan cuti yang diberi. Family 1st.. insyaAllah it will heal n cure everything!

kalau kail panjang sejengkal

salam jumaat readers;

Alhamdulillah masih bernafas di udara yg agak segar. masih berpijak di rumput yang menghijau dan masih menjunjung langit yang cerah. semoga semua pun dalam keadaan yg sama. dan marilah kita sama-sama mensyukuri nikmat yang dilimpahi kepada kita sehingga hari ini. kepada yang kurang bernasib baik, marilah kita samasama doakan agar perjalanan kehidupan mereka dipermudahkanNya.

banyak yang berlaku di depan mata, terlalu banyak juga singgah ke telinga.. namun itu pilihan kita sama ada hendak di simpan atau di buang jauh dari kotak pemikiran kita. jika yang baik, maka simpanlah serapi mungkin, mana tau dapat dijadikan bekalan ketika kita menghadapi saat2 getir dan yang kurang baik itu, biarlah berlalu begitu sahaja. dan redha lah. semoga Allah akan merahmati kehidupan kita semua.

ntah bila diri ini akan berhenti belajar… ya, mungkin sehingga hembusan nafas yang terakhir. belajar tentang kehidupan mmg tidak perlu mengeluarkan sejumlah wang. belajar mengenali diri sendiri. belajar untuk menerima setiap sesuatu yang baik dan buruk disekeliling kita. bukan untuk jadi sempurna, malah tidak juga menjadi yang terbaik. cukup sekadar menjadi indah di sisiNya dan cantik di mata yang memandang. bukan indah pada paras rupa, bukan cantik pada fizikal sahaja.

pengalaman demi pengalaman mengajar. wow.. tidak terkira indahnya. jatuh dan bangun, ye aku masih bertahan. Dia maha penyayang. Dia uji aku. aku berlapang dada wpun pun aku sedih. aku senyum wpun ada tangis. aku terima wpun ku rasa pedih. ye, aku kuat untuk semua ini. aku ada Dia, dia dan dia.. dan mereka.

perubahan demi perubahan aku cuba serasi. aku masih teguh berdiri. tidak kira apa pun yang aku hadapi, Dia lebih mengetahui. kehidupan yang lebih hakiki menanti. adakah aku cukup bersedia untuk mengharungi atau aku akan hanya menangisi.. ahhh.. apapun, aku xperlu berhipokrasi.. just menjadi diri sendiri yang telah serba sedikit diperbaharui. akan ada kurang di sana dan di sini, aku akan terus perbaiki.

aku cuba faham, dan aku juga telah difahamkan.. tp ntah, masing2 punya karakter dan sifat yang tersendiri yang perlu aku dan org lain hormati. aku bertanya pada diri, kenapa perlu ada soalan : kenapa eh dia macam tu? kenapa ye dia tu macam ni? sebelum aku bertanya tentang org, aku lebih prefer untuk cermin diri. adakah aku terlalu sempurna untuk nilai org lain itu dan ini? sedangkan diri sendiri masih banyak perlu diperbaiki. pernahkah kita sedar tentang perkara ini? menunding jari amat senang sekali, tanpa ada perasaan simpati dan empati, tanpa ada kenyataan2 yang sahih untuk dipercayai.. kenapa kita suka terus menghakimi?!!! adakah kita dah cukup sempurna seperti para nabi.

aku belajar dari setiap apa yang terjadi. aku buka kan mata hati. aku xkan biarkan jiwa aku mati.

adakah dia, dia, dia dan mereka akan sedari, hidup di dunia ini bukan sendiri. nak sendiri, tunggu lah tiba ajalnya nanti. masa tu, nak menyesal pun takberguna lagi.

I AM STRONG because I know my WEAKNESS . I AM BEAUTIFUL because I am aware of my FLAWS . I AM FEARLESS because I learnt to recognize, illusion from REAL . I AM WISE because I learn from my MISTAKES . I AM A LOVER because I have felt HATE . and . I CAN LAUGH because I have known SADNESS

untuk apa jua yang berlaku… ya Allah aku mensyukuri atas setiap sesuatu yang telah Kau rancangkan untukku. sesungguhnya Kau lebih mengetahui segala sesuatu yang baik dan sebaliknya untukku.

maybe yes maybe not

hanafi turns seVen

Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi. Hanafi dah 7yo. Anugerah Tuhan yang sgt tak ternilai harganya. Hanafi, nama yg sangat bersejarah dan bermakna utk ibu dan ayah. Lahir pada 5 syawal bersamaan 28 oktober 2006 di Damansara Damai Medical Centre secara normal dan bekalan elektrik terputus. Syukur ya Allah.

img1382858905040

Sebelum hanafi tidur tadi, we have a discussion :

abg tido awal ye, esok bday abg kan. Ibu ngan ayah nak kena g skul abg hantarkan mende2 abg nak celebrate bday ni.

esok bday abg ke 8tahun kan ibu?

no dear, 7yo.

hahh? Bukan masa abg masuk darjah 1 tu abg dah 7tahun ke?

Maka pjglah sikit perbualan kami sebelum anak teruna ini lena.

Sempena bday afi ni, ibu mcm hari2 biasa jugak, doakan kesejahteraan hidup afi di dunia dan akhirat. Ibu xmintak apa2 dr afi. Ibu juga xmemaksa utk afi bg ibu A dalam setiap matapelajaran di sekolah. Walaupun afi dah mula membuatkan ibu dan ayah bangga dgn pencapaian2 afi di sekolah kebangsaan dan sekolah agama. Ranking top 4 dah cukup membanggakan kami dgn percentage yg amat mengagumkan. Ini semua atas usaha afi sendiri, ibu dan ayah hanya membantu mana yg perlu. Dan bonus lah utk kita sekeluarga. Cuma, apa yg ibu sgt perlukan dr afi ialah supaya afi taat pada Allah, nabi dan rasulmu sayang, dan ibu juga ayah. Jadikan alQuran sebagai rujukan mu wahai anak. Penuhkan dadamu dgn ilmu agama dan akhirat. Asah mindamu dgn berfikiran yg baik2 sahaja tanpa ada secalit kekotoran pun. Lapangkan dadamu dgn akhlak2 mulia. Membesarlah sebagai insan yang terbaik ye sayang.

Bijak di dunia tidak menjanjikan syurga jika kau alpa pada agamamu dan amal ibadahmu. Ibu dan ayah akan berusaha utk ilmu dunia dan akhiratmu agar seimbang. Jadilah contoh yang terbaik utk adik2mu sayang. Akhlakmu harus dijaga. Tidak bermakna amalanmu jika kau derhakai kedua ibu bapamu. Dan sayang, jagalah nama ibu dan ayah tidak kira di mana kau berada. Ayah dan ibu sgt menyayangimu. Sayangilah adik2 mu sayang. Jaga dan ajarilah mereka sebagaimana ayah telah mengajar abg menjadi ketua utk adik2. Belailah mereka sebagaimana ibu curahkan pada kalian. Afi dan kimi adalah harta ibu dan ayah ygbtiada tandingannya dan tiada galang gantinya. Ingat masa susahmu jika kau telah menggengam kesenangan.

Jangan dilupa rumput yg kau pijak jika kau telah berada di kemuncak dunia. Hanafi, ingat satu perkara, jangan kau lupa asal usul mu, jangan kau abaikan amal ibadahmu, jangan kau alpa dgn pentas dunia yg mungkin akan menyesatkanmu.

Kamarul Hanafi, doa ibu dan restu ibu sentiasa bersamamu walau ke mana saja kau berada. Ibu sayang abg sgt2. Wpun ibu xmampu menaburkan kemewahan pd abg, doa restu dan kasih sayang ibu tidak ternilai dan tiada tandingan di dunia ini dan tidak boleh dijual beli utk keluarga kita. Jadilah anak yg soleh sayang, utk memudahkan kehidupan ibu dan ayah di sana kelak. Terima kasih atas doa abg utk ibu dan ayah juga hakimi setiap kali selepas abg solat. Ibu doakan semoga doa abg dimakbulkan Tuhan. Teruskan berdoa utk ibu ayah dan hakimi ye sayang.

#menitisairmataibu

at the end… its only the beginning

Assalam, good day, hola readers😉

Something to ponder on..

At the end, people come and go

At the end, you dont even befriend with the ones whom you once closed to

At the end, memories are only memories

At the end, something we thought will never happen, will just happen

At the end, we’ll hurt somebody and somebody will hurt us

At the end…

We just need to forgive

We just need to accept

We just need to learn

We just need to go on

At the end, only family stays

Or at least, someone whom you can call “my family”…

Hurmmm.. kebelakangan ni aku terlalu sibuk dengan urusan duniawi. Dengan kerjakerja opis. Dengan tanggungjawab rumahtangga. Dengan amanah yg dikurniakanNya. Aku masih tabah meniti harihariku. Ye masing2 dengan pengurusan masa masing2. Aku? Tidak sempurna utk menilai pengurusan masa mereka. Walau apa pun, aku doakan mereka tetap mempunyai masa utk yg Esa.

Setiap hari setiap masa tidak kira mana jua aku berada. Aku byk belajar. Kejadian2 alam. Kejadian2 sekeliling aku. Aku merasakan sesuatu di dalam diri aku. Kelainan. Kepuasan. Dan ye.. kesyukuran. Aku dlm proses mencari sesuatu yg dpt melengkapkan lagi kehidupan aku di sana nnt. insyaAllah. Doakanlah aku sahabat.

Banyak juga kejadian2 ngeri terpampang di dada2 akhbar. Moga semua yg terkorban akan di tempatlan di kalangan2 org2 yg beriman. Tidak lupa untuk syahid2 di gaza, palestin dan yg sewaktu dengannya.

Kematian itu sentiasa mengintai kita. Kita tidak akan pernah tahu bila ia akan merentap nyawa kita atau org2 yg kita sayang. Jika terdetik di hati atau terlintas di fikiran utk mengucapkan sayang atau memohon maaf terutamanya, segerakanlah. Andai perlu untuk bertanya khabar pada yg jauh, telefon lah apabila hati mula berbisik. Aku dan kita tidak tahu, adakah satu jam dari sekarang atau satu hari dari hari ni, malaikat maut akan menjemput kita. Sekarang, aku dan kita masih lagi punya masa dab kesempatan utk menghargai insan2 yg tersayang. Juga musuh2 kita. Ucapkan kasih nyatakan sayang pohonkan kemaafan halalkan segala kejadian.

IMG_4406164351941

Mungkin terlewat. Mungkin tidak. Mungkin juga tepat pada waktunya. Aku menjadi aku. Terima kasih kepada semua yg menjadikan siapa aku pada hari ini. Keluarga, suami, anak2, saudaramara, semua sahabat, semua yg menganggap aku musuh mereka, semua yg tidak sukakan aku. Aku menjadi aku kerana kalian. Kalian adalah impak besar dlm kehidupan aku terutamanya mereka2 yg kurang senang dgn kehadiran aku di sisi mereka. Kalian hadir dlm hidupku adalah kehendak Dia. Aku redha, maka kalian juga perlu redha dlm keikhlasan lah ye.

//akak xtgk af ke?

Tak lah

//kenapa? dah xbest ke?

Entah.. xde la sbb pun. Mungkin sbb dah tua kot…

Aku!